2015. márc. 10.
Lélekrajzolás  
"Az önfeledt rajzolás közben egyfajta meditatív, relaxált tudatállapotba kerülsz, az ilyen relaxált állapotnak pedig számos pozitív élettani hatása van: javul az oxigénellátás, csökken az anyagcsere és a vér tejsavtartalma, javul a szervek vérellátása, endorfin, azaz boldogsághormon termelődik."

Mucsi Tinával beszélgettem a rajzolás gyógyító erejéről, szeretettel ajánlom a cikket mindenkinek:)

                                   Az illusztrációk Jakus Csilla Rajzmeditáció oktató munkái.

 

 

- Mesélj magadról, hogyan jutott eszedbe, hogy tanfolyamot tarts?

 

 2013 őszén próbáltam ki először az amerikai zen rajzolás nyomán a mintarajzolást és egyből beleszerettem. Megtapasztaltam, hogy hogyan születnek az alkotások nagyon egyszerű minták nyomán a kezem alatt, hogy ez milyen nyugalmat, kikapcsolódást és sikerélményeket ad és az akkor már 8 éves stresszoldásban és kineziológiában szerzett tapasztalataim azt súgták, hogy ezt másoknak is meg kell tapasztalnia, mert kiemelten pozitív lélekemelő hatással bíró technika.

 

-  Milyen eszközökkel dolgozol munkád során?


 Nagyon szeretem a vékony tűhegyű fekete filctollat, ( http://pannoncolor.hu/hu/termekek-technikak/letraset-fine-liner/ ) ezt a rajzmeditácóban és az útinaplózásban is egyaránt örömmel használom. Az akvarellfestás  ( http://pannoncolor.hu/hu/termekek-technikak/pannoncolor-akvarell/ ) szerelmese vagyok. Ezt szintén mindkét esetben használni szoktam.

 

- Mit tanácsolsz kisgyermekes szülőknek, hogy a gyermekekben jelenlévő dolgok (lélekrajzolás) ne tűnjenek el és ne alakuljanak ki gátlások?

 

 Felnőtt korunkban jól-rosszul, már valamilyen módon kezeljük a stresszt. Van aki önrombolással, függőségekkel, a tudatosabb felnőttek pedig testmozgással, alkotó tevékenységekkel, miközben a gyermekeknek nagyon kicsi az eszköztáruk erre. Az egyik kiváló lehetőség testi-érzelmi tehermentesítésre a rajzolás, a festés, az alkotás bármilyen formája, amelyet ösztönösen gyakorolnak. Mindenekelőtt SOHA ne bíráljuk a gyermek elkészült alkotásait, ne kritizáljuk őket! Éppen elég egyéb elvárással találkozhatnak az iskolában,a különórákon, mindenhol "teljesíteni kell" - az alkotás, a rajzos önkifejezés maradjon meg számukra egy laza, kötetlen játékos lehetőségnek akár felnőtt korukra is, hiszen egyáltalán nem kizárt, hogy később akár ebből fognak megélni - biztassuk őket, hogy akár ez is lehetséges.

 

 

- Mit takar a kifejezés: Rajzmeditáció?

 A Rajzmeditáció  felnőtteknek egy olyan saját fejlesztésű kreatív foglalkozás, ahol a fentieket tudatosan is megélheted, fejlesztheted és közben – előzetes rajztudás nélkül! – gyönyörű műveket alkotsz.

 Először kirajzoljuk magunkból az érzéseinket, megtanulunk ezekből “olvasni” és ötleteket meríteni, majd belefogunk a mintarajzolás művészetébe!:-)

 Az egyszerű minták elsajátítása, a saját rajzok egyedi, előzetes tervek nélküli kivitelezése fejleszti a kreatív gondolkodási képességeket és növeli a szabadságérzetet. A kész rajzok pedig sikerélményt adnak, lerombolják a rajzolással kapcsolatos eddigi negatív hiedelmeidet, így a foglakozáson való részvételnek önbizalom-növelő hatása is van.

 Az önfeledt rajzolás közben egyfajta meditatív, relaxált tudatállapotba kerülsz, az ilyen relaxált állapotnak pedig számos pozitív élettani hatása van: javul az oxigénellátás, csökken az anyagcsere és a vér tejsavtartalma, javul a szervek vérellátása, endorfin, azaz boldogsághormon termelődik.





 

 

-  Mit jelent számodra a rajzolás?

  Biztosan veled is előfordult már, hogy egy unalmas értekezlet, tanóra alatt vagy hosszas várakozás, netán telefonálás közben, ha papír és íróeszköz akad a kezed ügyébe, önkéntelenül is elkezdtél firkálni, hogy megszakítsd a várakozás, tétlenség feszültségét. Olykor fel sem tűnik, hogy firkálunk, és az elkészült „műveknek” sem tulajdonítunk nagy jelentőséget.

 A rajz az egyik legősibb önkifejezési eszköz. Rajzolgatás, firkálgatás közben kirajzoljuk magukból mindazt, ami a bennünk “dolgozik” és amit fontosnak tartunk. Az elkészült művek sokszor a lelkünk mélyéről érkező jelképes üzenetek, hiszen a rajzolás révén a belső, tudattalan világunkkal kerülünk kapcsolatba. A rajzon megjelenő formák és szimbólumok meglepően sokat elárulnak érzelmi-hangulati állapotunkról és alapvető személyiségvonásainkról. Ha ezeket a rajzokat megtanuljuk értelmezni, akkor jobban megérthetjük és elfogadhatjuk önmagunkat.

A rajzokban nem ritkán elfojtott vágyak, érzelmek (harag, düh, félelem, szorongás), rejtett sérelmek, megoldatlan konfliktusok is megjelennek szimbolikusan, ami segít megérteni és tudatosítani a problémát és ez végül közelebb vihet a megoldáshoz.

 A rajzolás alapvetően jobb agyféltekés, kreatív tevékenység. Így lehetséges az például, hogy rajzolás közben nem tudunk beszélni, elveszítjük az időérzékünket, nem érezzük az éhséget, átváltunk egy hagyományostól eltérő látásmódba és érzékelésre.

 

- Mi a legfontosabb tanács az olyan felnőtteknek akik újra vissza akarnak találni a gyermeki énjükhöz?

 

 Sok esetben a " bal agyféltekénkben élünk", azaz csupa racionális értelemben hasznos dolgot teszünk, egyiket a másik után naphosszat - és ebbe az olyan "haszontalan" dolgok mint a lazítás, az önkifejezés az alkotás sokszor nem férnek bele. Sokszor még olvasni is olyat olvasunk, ami hasznunkra válhat a munkánkban (és egyre kevésbé szépirodalmat) .Ha festünk valami, akkor rögtön érkezik a kérdés: " de azt hová fogod kitenni...?"  Igenis szükség van a hétköznapi értelemben vett  haszontalan dolgokra: táncolni az esőben, csak úgy ülni a padon egy parkban és közben nem csinálni semmit, vagy olyasmiket rajzolni, akár absztrakt mintákat, amelyeknek nem lehet címet adni, amelyek nem ábrázolnak semmi felismerhetőt, "csak" azt ami bennünk zajlik, ami éppen akkor és ott nekünk éppen tetszik.

 

A tanfolyamról még több információ: http://rajzmeditacio.hu/programok/


                                                                                                                                        Jakus Csilla illusztrációval

                                                                                                                         szerkesztette : Stefaich- Veres Enikő