2015. dec. 12.
Varsányi Edit Zohár az augusztus hónap festőnője!  
Ragyogó színeivel,varázslatos hangulatú képeivel egy csodálatos világba repülhetünk el! Ismerkedjenek meg a 2016-os Pannoncolor Naptár augusztus hónap festőnőjével Varsányi Edit Zohárral.

-Mióta festesz?

Több szakasza van annak, ahogyan elmélyültem a festészetben.

1982-ban kezdtem el foglalkozni intenzíven a színekkel, a festészettel, ezen belül is az op-artos képek vonzottak, főleg a színek és színkeverési lehetőségek, a színek térhatása a rácsszerkezetek és színek viszonya érdekelt. Ezek a képek javarészt temperával készültek.

 Ebben az időszakban készült el egy 100cmx140cm-es Op-Artos képem, ami az addig festett legnagyobb képem lett. Ez hosszú időre meghatározta azt a festészeti irányt amit gyakoroltam.

 1996-2004-ig Főleg Indiában tartózkodtam, itt fedeztem fel az akrilfestészet lehetőségeit, gazdag technikáját és sokoldalú lehetőségeit.

Indiában a szakrális téma, az ami betöltötte az életemet és ezért kezdtem el, szakrális témájú képeket festeni, pl. különleges mandalákat, és időnként egy -egy Istenség ábrázolást is.

                                               

 2011-től a természetelvű képek világa kezdett el vonzani, tájképek, csendéletek, és a portrék, majd belépett az életembe az olajfestészet.

Jelenleg is az olajfestészeti technikák varázsa alatt állok.

-Miből merítesz ihletet?

 Sok időt töltök, kontemplációval. A Szakrális témájú képeimet és a mandalákat. Álltalában a belső ihletetségből, merítem, vagy egy –egy szent irat megihlet. Filozófikus, szimbolista témák érdekelnek a lelkiség ábrázolása bármilyen témában, és technikában.

 A portrékban igyekszem a modell belső lelkiségét is megmutatni. például amikor a Pápa portréját készítettem, sok videót néztem róla, hogy valóban Őt tudjam megfesteni. Nekem sokkal könnyebb élő modell után dolgozni. A fényképről való festés könnyű, mivel a fénykép már egy kétdimenziós kép, így nem kell az agynak a 3d képet transzformálni. A tájképekben a fények kifejezése az ami igazán megszólít. De szeretem a festészeti technikák bravúrjait is. A csendélet festésben pedig egy jó téma és a kompozíció, vagy a virág illatának a megfestése, illetve egyfajta anyagelvűség ábrázolás ami kihívás lehet.
 

-Milyen technika áll hozzád a legközelebb?

  Általában a megfestendő témának megfelelő technika a kedvencem, és szeretek új anyagokkal kísérletezni. Lenyűgöz és művészi izgalommal tölt el, ahogy egy képen belül a legharmonikusabban találkoznak a különböző technikák és módszerek.

 A klasszikus portrékat nagyon szeretem olajfestékkel készíteni, de a modern hangvételű portrékat szívesebben csinálom akrillal, de általában keverem a technikákat. Kifejezetten szeretem a grisaille techikát a klasszikus csendéleteknél.

 Egy –egy anyagban fantasztikus lehetőségek vannak, csak a művész fantáziája szab határt. Csodálatos ahogyan az olajfesték lehetőségeit kihasználva más és más megfogalmazást adhatok egy hangulatnak.

 

-Grisaille techika, mi is ez pontosan? Mit kell tudni róla?

 A grisaille technika a francia „gris” szürke szóból ered, amely egy szürke aláfestést jelent, monokrom festészet. Ezzel a technikával nagyon jól lehet kidolgozni a a tónusértékeket a fény –árnyék viszonyokat. Önálló képi megoldásként is használták amikor egy szobor vagy épület elemet ábrázoltak egy festményen.

 
  Például, Rogier van der Weyden a beuane-i Utolsó ítélet-oltár (1445-52,). Késöbb ezt a technikát az olajfestészet megjelenésével, az olajfestés alá alkalmazták. Először fekete-fehér temperával megfestették a képet a pontos tónusértékekkel, majd erre lazúros rétegenként vitték fel az olajfestéket.

 

-Van példaképed?

Egy mindent meghatározó példaképem nincs.De nagyon szeretem a gótikus táblaképeket, az ortodox ikonokat.Szeretem Botticelli finomságát és Michelangelo erőteljes alakjait.

Nagyon szeretem a Turner tájképeit, és az impresszionisták életteli színeit, és képkivágásait.

 Nagyon közel áll hozzám a szimbolizmus különösen Gustave Moreau képei, Moreaunak a Jelenés című képe folyamatos inspirációval tölt fel, de nagyon szeretem René Magritte munkáit,Toulouse Lautrec litográfiáit,

 Magyarok közül Körösfői – Kriesch Aladár munkáit, Egri József balatoni vitorlásait, Nagy Sándor szimbolista munkáit.


-Vettél-e már részt pályázaton? Hogy fogadtad a hírt hogy a nyertesek között vagy?

 Vettem már részt pályázatokon, de nem sűrűn, pályázok. Az első pályázatom a Kisképző gimnáziumban volt a Kaesz Gyula Iparművészeti pályázaton első helyezet lettem. Általában későn tudom meg a lehetőséget, vagy a téma nem szólít meg, és olyan is volt, hogy időhiány miatt lemaradtam. Nagyon nagy örömmel töltött el, hogy a nyertesek között lehettem.



 

-A színes Magyarország témában a "Tanyai vihar után" című képet adtad be. Miért pont ezt a képet?Meséljél egy kicsit a képről, az ihletőjéről. Mikor és miért festetted?

 Gyerekkoromban nagyon sok időt töltöttem vidéken és az első lépéseimet is a nagymamámék tanyáján tettem meg. Az alföld végtelensége, időnként a délibáb játéka.

 Nagyon nagyon szeretem a felhők játékát és különösen a fényviszonyok változását. Mindig lenyűgöznek a vihar előtti, illetve a vihar utáni fény viszonyok.

 Gyerekként történt meg velem többször is , hogy annyira rabul ejtett a fények és felhők játékai, hogy ahelyett, biztonságos helyre igyekeztem volna a vihar elöl, ott maradtam és gyönyörködtem a színekben, fényekben, aztán jó alaposan eláztam és olyan is volt, hogy már nem tudtam jégeső elöl elbújni.
 Ezt a képet emlékezetből festettem és próbáltam visszaadni azt a hangulatot, ami mindig lenyűgöz. A vihar utáni éles fényeket a kitisztult felfrissült levegőt, a narancsok és lilák játékát.



-Nagyon szépek a spirituális témájú képeid! Hogyan fogadják az emberek ezeket a festményeket?

 
Itt Magyarországon nem nagyon ismernek. Indiai tartozkodásom alatt több megrendelést kaptam, így vannak képeim, nagyon sok országban. pl. Japánban, Kanadában, Braziliában, Európa több országában. stb.


-Milyen terveid vannak a jövőre nézve a művészet terén?

Sok tervem van.

Jelenleg Pilinszky és Weöres munkái jelentik a legnagyobb inspirációt az alkotásra.

Tervezek egy kiállítást, ami főleg Pilinszky Naplójára épül.

Nagyon szeretek Portrékat festeni jelenleg Cserhát József és Ihász Kovács Éva közös portréján dolgozom, illetve Pilinszky portrékon.

Az Isten Kozmosz és az Ember viszonya folyamatos témával szolgál, a képek technikai kivitele különböző izgalmas festészeti megoldásokra ösztönöz.

Szeretek tanítani is, régóta a 80-as évek közepétől foglalkozom, a művészeti ismeretek átadásával.

Folyamatosan tartok festő kurzusokat.

Szeptemberben indítottam egy gyakorlati színtan kurzust, mivel a tanítás során azt tapasztaltam, hogy a festeni vágyók nagy többségének nehézséget okoz a színek kikeverése és a megfelelő használata. ( kontrasztok megértése, használata a színek perspektívája és alkalmazása, ez hogyan változtatja meg a kompozíciót, a kompozíció és a tónusok összefüggése. stb.)

Gyerek festőkurzusokat, Gyerek és szülő, felnőtt kreatív foglalkozásokat vezetek szívesen.

 Nagyon szeretek együtt festeni, amikor többen alkotunk egyszerre, Jó látni az alkotás folyamatát, megbeszélni a témát, a lehetőségeket, szóval együtt örülni.


-Hol lehet Veled, és a munkáiddal találkozni?

A Tanfolyamaimon lehet velem találkozni, vagy egyéni konzultációkon.

Ha az idő engedi, akkor a Gozsdu udvarban is szoktam festeni.

Most nincs kiállításom, egy komolyabb anyagon dolgozom, remélem mire elkészülök, lesz hely is ahol megmutathatom.

Tervben van egy kiállítás a Kóka Ferenc művészeti alapítványnál, ez talán 2016 Június végén megvalósul.

 

még több infoirmáció: http://www.varsanyi-edit-festomuvesz.hu/

                                                                                                                        Írta és szerkesztette: Stefaich-Veres Enikő